جلوگیری از ورود شلاکه ها به داخل قالب
شنبه 2 / 2 / 1393 ساعت 16:20 | بازدید : 1179 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

جلوگیری از ورود شلاکه ها به داخل قالب:
 شلاکه ها اکسیدها و به طور کلی سرباره ها اجسام سبکی هستند که اکثرا در بالاترین سطح فلز مذاب شناورند.هنگام بارریزی ریخته گر سعی بر آن دارد که حتی المقدور تمامی این سرباره ها را از فلز مذاب جدا سازد،اما معذالک قسمتی از آن وارد قطعه شده و باعث خرابی می شود برای آن که سرباره ها داخل قالب نشوند روش های زیر به کار می رود.
 قرار دادن مانع در حوضچه راهگاه 
 ایجاد کانال های اصلی مناسب
 قرار دادن صافی در سیستم های راهگاهی
با قرار دادن مانع در سیستم های راهگاهی تا حدود زیادی از ورود ناخالصی ها به داخل قالب جلوگیری می شود. انواع موانعی که تا کنون مورد بهره برداری قرار گرفته اند به شرح زیر است:
مانع چدنی یا فولادی: به شکل مخروطی با مقطع کروی ساخته می شوند طرز استفاده بدین قرار است که پس از قرار دادن مانع روی سوراخ راهگاه و پر کردن حوضچه یا فلز مذاب مانع را به آرامی به طرف بالا می کشند تا راه ورود مذاب خالص به داخل قالب باز شود.
مانع ماهیچه ای: به شکل استوانه ای با مقطع کروی ساخته می شوند استفاده بدین قرار است که پس از قرار دادن مانع روی سوراخ راهگاه و پر کردن حوضچه یا فلز مذاب مانع در اثر نیروی ارشمیدس به سمت بالا سعود می کند و در فلز مذاب شناور می شود و بدین صورت راه ورود مذاب به داخل قالب باز می شود. 
مانع فلزی : لوله راهگاه را از جنس سرامیک می سازند و در داخل قالب قرار می دهند در داخل سرامیک یک ورقه فلزی ( پولک ) قرار داده می شود.
پس از پر کردن حوضچه با فلز مذاب درجه حرارت زیاد آن باعث ذوب تدریجی پولک می شود وراه برای ورورد مذاب خالص به درون قالب بازمی گردد.
مانع دستی : این مانع هنگام بار ریزس توسط ریخته گری به وسیله دست در داخل حوضچه نگاه داشته می شود و بدین صورت از ورود ناخالصی ها به داخل قالب تا حدودی جلوگیری به عمل می آیذد.
برای جلوگیری از ورود ناخالصی ها به درون قالب از وسایل دیگری نظیر صافی های مشبک و فیلتر های توری شکل نیز استفاده می شود، محل قرار گیری آنها بین کانال اصلی وفرعی و یا پای لوله راهگاه می باشد.
سیستم راهگاهی با شلاله گیر مخصوص : در این روش مسیر طولانی تر برای حرکت و چرخش مواد مذاب پیش بینی شده است. گردش فلز مذاب که یک حرکت تانژنتیالی نامیده می شود باعث کاسته شدن سرعت مذاب می شود، در این فاصله زمانی ناخالص هایی که همراه با فلز مذاب وارد سیستم راهگاهی شده اند به طرف بالا سعود می کنند و بدین صورت خودرا از فلز مذاب جدا می سازند.
شلاله گیری دایره ای : این روش برای اولین بار توسط شخصی به نام هلس مولر طراحی گردیده است. ساختمان آن تشکیل شده است از شلاله گیر استوانه ای که به شکل خاصی کانال های فرعی را به کانال اصلی مرتبط می کند، در این روش پس از آنکخ فلز مذاب کانال اصلی را طی کرد توسط کانال خروجی وارد شلاله گیر می شود و در آنجا پس از یکگردش دایره ای شکل مسیر کانال فرعی و تغذیه گرم را طی می کند و آنگاه به آرامی وارد قالب می شود، برای هدایت بهتر فلز مذاب به داخل قالب قطر دایره شلاله گیر را حداقل سه برابر عرض کانال  اصلی در نظر می گیرند همچنین برای اینکه شلاله گیر فضای بیشتری برای جمع آوری ناخالصی ها داشته باشد ارتفاع آنرا بیشتر از ارتفاع کانال اصلی محاسبه می کنند، بعضی ازکارخانه ها و واحدهای صنعتی این ارتفاع را تا دو برابر ارتفاع کانال اصلی پیش بینی می کنند. از معایب سیستم فوق مصرف زیاد فلز مذاب و گرانی قطعه ریختگی و از محاسن ان مرغوبیت در تولید را می توان نام برد.
سیستم راهگاهی اجاقی ( گردابی ): تشکیل شده از یک لوله راهگاه زانویی شکل و یک اجاق ویک کانال فرعی، در بالای اجاق یک لوله تغذیه سیستم را به بالا ترین نقطه قالب ارتباط می دهد، این سیستم از یک طرف شبیه به بخاری نفتی و از طرف دیگر شبیه به بخاری هیزمی است، مسیر حرکت مذاب در این روش نیز دایره ای شکل یا تانژنتیال است و فلز مذاب پس از آنکه وارد اجاق گردید  در اثر حرکت دورانی سرعت مناسب را به دست 
می آورد شلاله ها فرصت پیدا می کنند تا رد بالا ترین سطح اجاق ولوله تغذیه قرار قرار بگیرند و بدین صورت مذاب خالص توسط کانال فرعی که دارای دهانه مخروطی شکل است به داخل قالب هدایت می شود، این سیستم را اغلب با لوله های سرامیکی می سازند.
از سیستم راهگاهی فوق اغلب برای ریخته گری قطعات بزرگ که به روش زمینی قالب گیری می شوند استفاده می شود.

موضوعات مرتبط: آخال زدایی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تاثیر گازدایی و آخال زدایی در سیالیت مذاب
شنبه 2 / 2 / 1393 ساعت 16:10 | بازدید : 1607 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

مذاب چه هنگامی که در کوره و پاتیل است و چه هنگامی ریختن وچه درون قالب در تماس مستقیم با  انواع گاز ها می باشد . این گاز ها عبا تند از گازهای موجود در هوا و گاز های  ناشی  از
تماس مذاب با مواد قالبگیری می باشد که هر یک بنوبه خود اثرات زیانباری را روی سیالیت مذاب و خواص قطعه تولیدی بهمراه دارد.AL  نیز یکی از فلزاتی است که در حالت مذاب استعداد زیادی برای جذب گاز و فعل وانفعالات با آنها دارد. که محصولات این فعل و انفعالات بفرم ترکیبات فلزی ,غیر فلزی و تخلخل در قطعه می باشد.سیالیت آلیاژ های آلومینیوم شدیدا تحت تاثیر ترکیبات  قرار می گیردودلیل این موضمع بوجود آکدن تنشهای سطحی حاصل از وجود این مواد در مذاب می باشد.از میان فلزات صنعتی  قلع ,سرب,روی قابلیت جذب و انحلال گازهی موجود را ندارند. بر عکس فلزاتی مانند Ti,Mg,Al,Cu,Ni,Feقابلیت حل انواع گازها را داشته وبا آنها حتی ترکیبات مختلفی تشکیل داده و باعث بروز مشکلات مختلفی در هنگام ریخته گری می شوند.گازهای مهم در هنگام ریخته گری اکسید های گوگرد و  H,O,Cمی باشند. در مورد ALهیدروژن در هنگام ذوب آن,حلالیت اش افزایش یافته و بصورت اتمی در مذاب حل می شودو بعد از انجماد بصورت ملکولی در می آیدو اگر نتواند از مذاب خارج شود (که معمولا نمی تواند) بصورت مک و تخلخل باعث عیب در قطعه تولیدی می گردد.

گاززدایی مذاب به چند صورت انجام می شود:
I. گاززدایی بوسیله ی گازهای بی اثر :در مورد هر آلیاژ گازی که می تواند بعنوان گاز بی اثر مورد استفاده قرارگیرد متناسب بوده و در مورد آلومینیوم می توان از گاز های نیتروژن به این منظور استفاده کرد حضور گازهای ذکر شده و یا گازهای بی اثر دیگر ,باعث کاهش حلالیت ,و خروج گاز هیدروژن از آلومینیوم می گردد.

II. گاززدایی با گاز کلر و ترکیبات قابل تبخیر آن: همچنانکه ذکر شد به جزء گازهای بی اثر شناخته شده گازهای کلر و نیتروژن نیز در مورد آلومینیوم بعنوان گاز بی اثر شناخته شده و ترکیبات آن می تواند بعنوان ماده ای گاززدا مورد استفاده قرار گیرد. این ترکیبات که قابل تبخیر نیز هستند عبارتند از ترکیباتی هگزا کلرواتان ویا تترا کلرو کربن .
III. استفاده از سیستم ذوب در خلا:در این روش امکان جذب هر گونه گاز مضر در حین ذوب و ریخته گری از بین رفته و باعث جلوگیری از بروز عیب ناشی از حلالیت گاز می شود.
IV. هموار کردن مسیر حرکت مذاب:پستی و بلند ی موجود در حرکت مذاب درون قالب در سیالیت موثر است .اگر چه این فاکتور اهمیت درجه اول ندارد ولی با این حال اثرات نا مطلوب آن را را بایستی در نظر داشت و حتی الامکان بر بهتر کردن کیفیت سطح قالب و اصلاح سیستم راهگاهی مسیر حرکت مذاب را هموار نمود. 
تاثیر فشار متالواستاتیکی مذاب:
قبل از بیان اثر متالواستاتیکی بهتر است تعریفی بکنیم از آن ,فشار متالواستاتیکی عبارت است از فشاری که ناشی از ارتفاع سیستم راهگاهی قطعه ریخته گی میباشد و افزایش این فشار تاثیر مستقیم بروی سیالیت مذاب داشته و هر چه این فشار بیشترباشد قدرت نفوذ و حرکت مذاب بداخل مقاطع باریک و منافذ راحتر شده و قطعه سالمتر خواهد شد.از طرفی دیگر فشا متالواستاتیکی بروی خواص قطعه نیز موثر می باشد بطوریکه با افزایش آن استحکام بدست آمده نیز بیشتر شده و با کاهش آن استحکام و سختی تا حدی افت میکند.
تاثیر ترکیب شیمیایی بروی سیالیت:
برای روشن شدن ترکیب شیمیایی نا گزیر به بیان یک مورد هستیم:
ترکیب مشخص از یک چدن را در نظر بگیرید که تحت یک فوق ذوب ثابت سیالیت مشخص و معینی دارد حال هر چه در ترکیب شیمیایی این چدن درصدد کربن معادل را به طرف نقطه یوتکتیک ببریم عملا در سیالیت آن تاثیر گذاشته وآنرا تشدید می کنند ,بهمین صورت در مورد آلیاز های آلومینیوم که در صورت وجودعناصر آلیاژی در نقطه ذوب ترکیب بکار برده شده نسبت به حالات دیگر کاهش یابد سیالیت آلیاژبیشتر شده ودر غیر اینصورت سیالیت کمتر خواهد شد.دامنه انجماد آلیاژهای مختلف اثر زیادی بر روی سیالیت آنها در حالت مذاب دارد.
کلا سه روش برای تست سیالیت وجود دارد:[5,4]
1. مدل مارپیچ (Spiral Test)
2. مدل تسمه ای(Strip Test) 
3. لوله ی مکنده(Suction Tube Test

 

موضوعات مرتبط: آخال زدایی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 صفحه بعد

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

سطح وبسایت چطوری در نظر میگیرید

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد


خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید



تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان Special reference Metallurgy و آدرس metallurgyy.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 384
:: کل نظرات : 16

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 8
:: تعداد اعضا : 955

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 21
:: باردید دیروز : 51
:: بازدید هفته : 74
:: بازدید ماه : 21
:: بازدید سال : 10170
:: بازدید کلی : 142476